KONFERENCJA LOGOPEDYCZNA
W dniu 26. 04.2017 w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Chorzowie odbyła się
Miejska Konferencja Logopedyczna nt:
„Wyzwania profilaktyczne i terapeutyczne w kontekście rozwoju psychoruchowego i językowego wobec dzieci w wieku 5- 7 lat”
Tematyka spotkania była na kierowana na analizę oczekiwań rozwojowych wobec dzieci w przedziale wiekowym pomiędzy 5 a 7 rż. Konieczne zatem było określenie norm i odchyleń rozwojowych, aby zmierzyć się z zagadnieniem opracowywania wsparcia terapeutycznego.
Na spotkaniu tym, pochylono się szczególnie nad problematyką przetwarzania informacji sensorycznych i kształtowania się ich integracji.
Uczestnicy mogli zapoznać się z propozycjami ćwiczeń i zabaw, które podnoszą sprawność dziecka w obrębie motoryki dużej i małej oraz koordynacji. Stabilizują reakcje przedsionkowe i słuchowe oraz dotykowe i wzrokowe.
Kolejny wykład skupiał się wokół wspomagania terapeutycznego w sytuacji gdy słabsza jest sprawność manualna w zakresie wykonywania sekwencji precyzyjnych ruchów w chwycie pęsetowym – towarzyszącym pisaniu. Zaburzenia w procesie grafomotorycznym bardzo często są konsekwencją obniżonej kontroli napięcia mięśniowego oraz niższej sprawności w zakresie planowania ruchowego.
Z pewnością nowością tematyczną dla zgromadzonych gości konferencji, była dieta sensoryczna wskazana dla dzieci z zaburzeniami w funkcjonowaniu społeczno – poznawczym i językowym.
Na podstawie przeprowadzonej ewaluacji opartej na analizie anonimowych ankiet, można stwierdzić, iż zarówno proponowana tematyka, jej przydatność w praktyce zawodowej, jak i strona organizacyjna, w dużym stopniu zadowoliła oczekiwania naszych respondentów.
Uczestnicy otrzymali ponadto materiały konferencyjne uwzględniające szeroki aspekt praktyczny.
Tematy spotkań Logosa w roku szkolnym 2016/17
1. Warsztaty prowadzone przez p. Darię Michoń-Zgolik, nt. „Wykorzystanie taśmy kinezjologicznej tape w terapii logopedycznej
2. Analiza tzw. „trudnych przypadków logopedycznych” i omówienie sposobów prowadzenia terapii logopedycznej. (I półrocze)
3. Przegląd pomocy i analiza „Zestawu prób do obserwacji rozwoju funkcji percepcyjno – motorycznych u dzieci od 2 do 6 roku życia” pod kątem trafności ich doboru.
4. Próba opracowania kwestionariusza do przesiewowego badania wymowy dzieci od 2 do 6 roku życia.
5. Próba opracowania kwestionariusza do przesiewowego badania wymowy dzieci od 2 do 6 roku życia. c.d.
6. Próba opracowania kwestionariusza do przesiewowego badania podsystemu morfologicznego i składniowego języka u dzieci od 3 do 6 roku życia.
7. Próba opracowania kwestionariusza do przesiewowego badania podsystemu morfologicznego i składniowego języka u dzieci od 3 do 6 roku życia. c.d.