PRZED PIERWSZĄ WIZYTĄ W PORADNI
- Termin wizyty w Poradni mogą ustalić: rodzic, prawny opiekun lub pełnoletni uczeń, telefonicznie lub osobiście w sekretariacie poradni.
Nie jest wymagane skierowanie od lekarza lub ze szkoły. - Przy ustaleniu terminu należy podać następujące dane:
- imię i nazwisko dziecka
- wiek dziecka (szkoła, klasa lub przedszkole)
- powód zgłoszenia dziecka np. trudności w nauce, trudności w czytaniu, pisaniu, trudności wychowawcze, emocjonalne, wady wymowy, wybór kierunku kształcenia
- numer telefonu kontaktowego
- Wszelkie świadczone przez nas usługi są bezpłatne
PIERWSZA WIZYTA W PORADNI
- Pierwsza wizyta w Poradni odbywa się bez dziecka. Jest to wizyta diagnostyczna podczas, której psycholog lub pedagog przeprowadza z rodzicem szczegółowy wywiad dotyczący dziecka. Rozmowa będzie dotyczyła zgłaszanego problemu, sytuacji opiekuńczo-wychowawczej, rozwoju dziecka, itp. Celem rozmowy jest poznanie potrzeb i oczekiwań Państwa oraz wskazanie optymalnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka, a także udzielenie wszelkich niezbędnych informacji.
Bardzo prosimy o przygotowanie na pierwszą wizytę diagnostyczną następującego pakietu dokumentów:
- Dokumentu z PESELEM dziecka
- Całej dokumentacji medycznej dziecka (książeczki zdrowia, wypisów ze szpitala, informacji na temat dotychczasowego leczenia( psychiatra, neurolog) ksera dotychczasowych historii choroby, wyników badań dodatkowych, które dziecko miało robione a uważacie je Państwo za ważne);
- Całej dotychczasowej dokumentacji psychologicznej – jeśli dziecko miało wykonywane testy np. w poradni niepublicznej, w gabinecie psychologicznym, bardzo prosimy o wyniki liczbowe testów, ewentualnie o ksero arkusza odpowiedzi wykonanych testów;
- Opinii na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu, szkole (jeżeli taka została wystawiona);
- Dzienniczków, zeszytów, wytworów dziecka itp.
DIAGNOZA
- Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna to proces, którego celem jest wyjaśnienie przyczyn trudności w uczeniu się lub w zachowaniu. Potocznie nazywa się ją badaniem. Nie ma jednak nic wspólnego z wizytą u lekarza. W czasie spotkania z psychologiem i pedagogiem dziecko lub nastolatek wykonuje szereg zadań, których celem jest określenie możliwości dziecka, w tym trudności i uzdolnień oraz jego kondycji psychicznej. Diagności w swojej pracy stosują wystandaryzowane testy psychologiczne i pedagogiczne.
- Badanie trwa w zależności od wieku dziecka około 1 godziny dzieci przedszkolne do 2 – 2,5 godziny dzieci szkolne i młodzież , dlatego też termin ustala się na konkretny dzień i godzinę.
- W trosce o dobro dziecka i rzetelność prowadzonej diagnozy:
- Badania odbywają się w godzinach porannych.
- Dziecko powinno być zdrowe (bez gorączki, kataru, nie w trakcie leczenia i nie bezpośrednio po nim, bez opatrunków gipsowych, itd.). Jeśli dziecko jest chore lub z jakichś innych powodów nie może być badane w danym dniu, rodzic informuje o tym Poradnię i termin badań zastanie wyznaczony ponownie.
- Wypoczęte (odpowiednia liczba godzin snu w przeddzień wizyty) i po zjedzonym śniadaniu lub z przygotowaną kanapką, którą zje w trakcie przerwy między badaniami.
- Przygotowane do badań–ważne, aby rodzic uprzedził dziecko o wizycie w Poradni, która ma na celu pomóc mu w jego kłopotach, trudnościach dotyczących nauki lub zachowania. Ważne, aby dziecko nie traktowało tej wizyty jako kary, np. za to, że ma słabsze oceny w szkole, że było niegrzeczne w domu, itp.
- Zaopatrzone w niezbędne mu przybory, rzeczy, których potrzebuje do normalnego funkcjonowania (okulary, aparat słuchowy). Jest to bardzo istotne z uwagi na wyniki badań, gdyż próby testowe są w dużym stopniu uzależnione od tego, czy dziecko dobrze widzi i słyszy.
OMÓWIENIE WYNIKÓW
- Po skończonej diagnozie psycholog i pedagog ponownie zapraszają opiekuna i omawiają wyniki badań. Określają przyczyny zgłaszanych trudności. Proponują możliwe formy pomocy. Jest to czas, w którym opiekun może zadać pytanie, poprosić o wyjaśnienie niezrozumiałych kwestii.
Na pisemny wniosek rodzica diagności (w terminie do 30 dni) wystawiają pisemną opinię lub informację o wynikach przeprowadzonej diagnozy.