WYCIECZKA DO OLKUSZA

W sobotę 26.05.18. dzieci z grupy starszej oraz młodzież z Działu Socjoterapii wybrała się całą gromadą na wycieczkę do Olkusza i Rabsztyna pod opieką p.Sławka i p.Agnieszki. Zbiórka pod świetlicą została wyznaczona na godz. 7.45. Wszyscy przyszli punktualnie i po 8.00 wyruszyliśmy busem w drogę. Pogoda była piękna, humory dopisywały. W niecałą godzinę dojechaliśmy do pierwszego celu podróży – Miejskiego Ośrodka Kultury w Olkuszu, gdzie mieści się Muzeum Afrykanistyczne. Wkrótce grupę przywitała pani przewodnik, która niezwykle interesująco opowiadała o historii muzeum i zgromadzonych tam eksponatach. Nasi podopieczni mogli dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy na temat plemion Dogonów i Tuaregów, zobaczyć instrumenty z tykwy, figurki z kości słoniowej, rytualne maski, tkaniny, sprzęty i inne, które przez wiele lat trafiały tu od darczyńców. Po zwiedzeniu muzeum dzieci rozsiadły się na podwórzu i zjadły śniadanie. Grupa lubi ze sobą przebywać, rozmawiać, żartować… Po tej przerwie udaliśmy się do busa, by pojechać do Rabsztyna i zwiedzić Zamek. Tu również skorzystaliśmy z opieki przewodnika, który chętnie odpowiadał potem na pytania naszych podopiecznych. Zamek jest częściowo zrekonstruowany, trwają dalsze prace. Po raz kolejny przekonaliśmy się, że gdyby nie wojny w XVII wieku wiele wspaniałych pomników przeszłości przetrwałoby do naszych czasów. Słońce mocno przygrzewało. Zeszliśmy spacerkiem w stronę parkingu. W drodze powrotnej wstąpiliśmy jeszcze do Chaty Kocjana. Część grupy usadowiła się na leżakach przed chatą, a reszta weszła, by obejrzeć krótki film o Antonim Kocjanie – niezwykłej postaci konstruktora samolotów, żołnierzu AK, który przysłużył się aliantom i zginął rozstrzelany przez hitlerowców na Pawiaku. Ostatnim etapem naszej wycieczki była wizyta w restauracji w Olkuszu. Dzieci zjadły to, co lubią, odpoczęły, uwieczniły się na zdjęciach, dostały balony, by około 13.30 wsiąść do busa, który zabrał nas w drogę powrotną. Byliśmy pod świetlicą przed 14.30, skąd dzieci rozeszły się do domów. Była to bardzo sympatyczna wycieczka, a na koniec roku szkolnego grupa wybierze się jeszcze do kina /podobnie jak młodsze dzieci/.